A képviselő-testületi ülés összehívása, vezetése
23.§ (1) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 45.§-a értelmében a képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a legidősebb képviselő hívja össze, a jelenlevő legidősebb képviselő nyitja meg, majd a képviselő-testület tagjai közül a testület levezetőt választ.
(2) A rendes képviselő-testületi ülésre meghívót kell készíteni, melyben fel kell tüntetni az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendi pontokat és előterjesztőiket. A rendes ülés meghívóját és a nem szóbeli előterjesztéseit az ülés előtt lehetőség szerint legalább 3 nappal elektronikus úton a képviselőkhöz, valamint a bizottságok nem képviselő tagjaihoz el kell juttatni. A rendes képviselő-testületi ülés napirendjét lehetőség szerint 3 nappal az ülés előtt meg kell állapítani, és le kell zárni.
(3) A rendes ülések időpontját és munkaterv szerinti napirendjét – lehetőség szerint az ülést megelőzően legalább 3 nappal – az önkormányzati honlapon és a hirdetőtáblákon el kell helyezni.
(4) A Képviselő-testület ülésére e-mail útján meg kell hívni:
24.§ (1) Előre nem tervezhető ügyben, ha az ülés összehívása az önkormányzat érdekében sürgős, halaszthatatlan döntést igényel, a képviselő-testület ülése külön meghívó nélkül, akár szóban, telefonon, fax üzenettel, elektronikus úton (e-mailben) is összehívható, időbeni korlátozás nélkül.
(2) Rendkívüli ülés összehívásáról – indokolt esetben – a polgármester dönt.
(3) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 44.§-ában foglalt esetben a polgármesternek rendkívüli ülést kell összehívnia
(4) Az indítványt minden esetben a polgármesterhez kell benyújtani.
(5) A képviselő-testületi ülésre szóló előterjesztéseket a jegyző, illetőleg a polgármester hagyja jóvá.
25.§ (1) A megalapozott döntéshozatal, a képviselők felkészülésének segítése érdekében az ülések napirendi anyagát általában írásban kell kiadni. Ellenkező rendelkezés hiányában a képviselő-testületi ülésekre készítendő iratok munkaanyagnak tekintendők. E munkaanyagok közül kizárólag az válik előterjesztéssé, melyet az arra jogosult külön írásos nyilatkozatával jóváhagy és előterjesztéssé nyilvánít. A munkaanyagok előterjesztéssé nyilvánításáról és jóváhagyásáról a jóváhagyás napja szerinti bontásban képviselő-testületi ülésenként jegyzéket kell készíteni. A jóváhagyás és az előterjesztéssé nyilvánítás történhet a jóváhagyásnak a jegyzékre történő rávezetésével is.
(2) Az egyszerűbb ügyekben előterjesztést nem kell készíteni. Elegendő jól megszerkesztett és világosan, egyértelműen megfogalmazott határozati javaslat, melyet a meghívóval együtt kell kiküldeni. Tájékoztató jellegű, vagy különösen egyszerű megítélésű, egyértelműen eldönthető ügyben elegendő szóbeli előterjesztés is.
(3) Az előterjesztés két részből áll. Az első rész tartalmazza
(4) Az előterjesztés második része tartalmazza a határozati javaslatot, mely rendelkező részből, hatósági ügy esetén a közigazgatási hatósági eljárás szabályairól szóló törvényben foglaltaknak megfelelő részekből áll. Ha több javaslat, vagy döntési alternatíva van, azokat egymástól világosan elkülönítve kell szerepeltetni. Végrehajtásért felelős személyek vagy szervek nevét, és a végrehajtási határidőt meg kell jelölni.
(5) Az előterjesztéseket elektronikus úton, e-mailben kell kiküldeni a képviselők, a bizottsági tagok, és a polgármester által megjelölt személyi kör részére. A képviselő kérésére a polgármester engedélyezheti az előterjesztések nyomtatott formában történő kiküldését.
(6) Az elektronikus formában kiküldött előterjesztés átvételét 24 órán belül vissza kell igazolni.
26.§ (1) A döntést igénylő előterjesztéseket az ülésvezetés során egyértelműen jelezni kell, és el kell különíteni a csupán tájékoztatásra szolgálóktól.
(2) Az ülést vezető teendői ülésenként:
(4) A képviselő-testület a napirendi pontokat az elfogadott sorrend szerint tárgyalja.
(5) A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatót a képviselő-testület a napirend előtti témák között – vita nélkül – tudomásul veszi, valamint szükség szerint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolók, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról is.
27.§ (1) A meghívóban nem szereplő, halaszthatatlan döntést igénylő javaslat soron kívüli megvitatása érdekében bármely képviselő, a témakör szerint illetékes bizottság az erről szóló határozatával, a polgármester, a jegyző, valamint a polgármester ellenjegyzésével bármely önkormányzati intézmény vezetője írásbeli sürgősségi indítványt terjeszthet elő.
(2) Az indítványt írásban, indokolással legkésőbb az ülés kezdetéig lehet kiosztani.
(3) A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről a testület minősített többséggel, a napirendi pontok elfogadását megelőzően külön dönt.
(4) A testületi ülésen a meghívóban szereplő, valamint a sürgősségi indítvány alapján tárgyalandó napirenden kívül bármely témát csak halasztást nem tűrő esetben lehet napirendként felvenni. A napirendre történő felvételről külön, minősített többséggel határozatot kell hozni. Nem tárgyalható ilyen napirend, ha a téma előkészítést igényel, vagy tárgyalásától nem várható el a testület körültekintő és felelősségteljes döntéshozatala.
28.§ (1) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott, őket érintő napirendi pontjához kapcsolódóan, a napirend előadóján kívül:
(3) Az ülésen megjelent helyi választópolgárok és a tárgyalt napirendi ponttal kapcsolatban érintett más személyek az egyes napirendek tárgyalásánál a véleményük kinyilvánítására az ülés vezetőjétől szót kaphatnak. A hozzászólás szigorúan a tárgyalt napirendhez kapcsolódhat, legfeljebb két perc időtartamot vehet igénybe. A hozzászólásra az ülésvezető ad engedélyt, de kikötés, hogy csak a képviselők, és a tanácskozási joggal jelenlévők nyilatkozata után kerülhet rá sor.
29.§ (1) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében az ülésvezető
(2) Amennyiben az ülésen a folytatást lehetetlenné tevő rendzavarás történik, az ülést a Képviselő-testület a polgármester javaslatára határozott időre félbeszakíthatja.
30.§ (1) Az ülést vezető az ülést félbeszakítva szünetet rendelhet el, meghatározva annak időtartamát. A szünetre bármely az ülésen jelenlevő, legalább tanácskozási jogú résztvevő javaslatot tehet.
(2) Határozatképtelenség esetén, illetve a tanácskozás közben határozatképtelenné vált ülésen az ülést vezető szünetet rendelhet el, meghatározva annak időtartamát, vagy a folytatást meghatározott időpontra elhalaszthatja. Utóbbi esetben a hiányzó képviselőket, meghívottakat és a nyilvánosságot a folytatásról alkalmas módon értesíteni kell a jegyzőnek.
© 2025 Délegyháza Önkormányzat. Minden jog fenntartva.